Diriya

ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ව්‍යවසායකයන් පාලනය කරන රෙගුලාසි

ඕනෑම රටක ආර්ථික වර්ධනය සඳහා ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය (MSMEs) තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. රැකියා උත්පාදනය, දළ දේශීය නිෂ්පාදිතය සහ සමස්ත සංවර්ධනය සඳහා ඔවුන්ගේ සැලකිය යුතු දායකත්වය හේතුවෙන් ඔවුන් ආර්ථිකයේ කොඳු නාරටිය ලෙස සැලකේ.

ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය අංශය ශ්‍රී ලංකාවේ ආර්ථිකයේ අත්‍යවශ්‍ය අංගයකි. ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් රටේ දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයට 50% ක පමණ දායකත්වයක් සපයන අතර ශ්‍රම බලකායෙන් 52% කට ආසන්න ප්‍රමාණයකට රැකියා සපයයි. ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් පාලනය කරන නීති සහ රෙගුලාසි හඳුන්වාදීම ඇතුළුව ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් අංශය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ සහාය දැක්වීම සඳහා ශ්‍රී ලංකා රජය විසින් ගනු ලැබූ පියවර කිහිපයක් මෙම ලිපියෙන් ඉදිරිපත් කරයි.

2013 අංක 6 දරන ආර්ථික සේවා ගාස්තු (සංශෝධන) පනත ශ්‍රී ලංකාවේ ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් කෙරෙහි සැලකිය යුතු බලපෑමක් ඇති කළේය. 1.5% සිට 0.25% දක්වා ESC අනුපාතය අඩු කිරීම, පිරිවැටුම රු. වසරකට මිලියන 50ක් ශ්‍රී ලංකාවේ ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් වලට අත්‍යවශ්‍ය සහන සලසා ඇත. ආර්ථික සේවා ගාස්තු අනුපාතයේ මෙම අඩු කිරීම ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් වලට ඔවුන්ගේ ලාභයෙන් වැඩි ප්‍රමාණයක් රඳවා ගැනීමට සහ ඔවුන්ගේ ව්‍යාපාරවල ආයෝජනය කිරීමට ඉඩ සලසයි, එමඟින් ඔවුන්ට වර්ධනය වීමට සහ වැඩි රැකියා උත්පාදනය කිරීමට උපකාරී වේ. කෘෂිකාර්මික, ධීවර හා හස්ත කර්මාන්ත ඇතුළු ඇතැම් ව්‍යාපාර සඳහා ලබා දී ඇති නිදහස් කිරීම් ද මෙම කර්මාන්තවල ක්ෂුද්‍ර, කුඩා සහ මධ්‍යම ප්‍රමාණයේ ව්‍යවසායන් වලට ඔවුන්ගේ බදු බර අඩු කර ගැනීමට උපකාරී විය. මෙම නිදහස් කිරීම් මෙම ක්ෂේත්‍රවල වර්ධනය සහ සංවර්ධනය ප්‍රවර්ධනය කිරීමට උපකාරී වූ අතර කුඩා පරිමාණ නිෂ්පාදකයින්ගේ සහ ව්‍යවසායකයින්ගේ ජීවනෝපාය සඳහා සහාය විය.

2017 අංක 24 දරන දේශීය ආදායම් පනත ශ්‍රී ලංකාවේ පුද්ගලයන්ගේ සහ ව්‍යාපාරවල බදු අය කිරීම පාලනය කරන මූලික බදු නීතියයි. පනත මගින් සඳහා ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය සඳහා බදු සහන සහ සහන ලබා දෙන අතර, නිශ්චිත සීමාවකට වඩා අඩු පිරිවැටුමක් සහිත ව්‍යාපාර සඳහා අඩු කළ බදු අනුපාතයක් ඇතුළත් වේ.  සඳහා ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය නිසි ගිණුම් වාර්තා තබා ගැනීම සහ නියමිත වේලාවට බදු වාර්තා ගොනු කිරීම ද පනත මගින් අවශ්‍ය වේ.

කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය සංවර්ධන ජාතික ප්‍රතිපත්ති රාමුව යනු ශ්‍රී ලංකාවේ  ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය අංශය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ සහාය දීම සඳහා දැක්ම, මෙහෙවර සහ උපාය මාර්ග ගෙනහැර දක්වන රජයේ ප්‍රතිපත්ති ලේඛනයකි. ප්‍රතිපත්ති රාමුව මගින්  ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය මුහුණ දෙන ප්‍රධාන අභියෝග හඳුනාගෙන, මූල්‍ය, තාක්‍ෂණය සහ වෙළඳපල වෙත ප්‍රවේශය ඇතුළුව, මෙම අභියෝගවලට විසඳුම් සෙවීම සඳහා නිර්දේශ සපයයි.  ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය අංශයේ තිරසාර භාවිතයන් සහ නවෝත්පාදනයන් අනුගමනය කිරීම ප්‍රතිපත්ති රාමුව දිරිමත් කරයි.

2007 අංක 07 දරන සමාගම් පනතට අනුව ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය ඇතුළු සියලුම ව්‍යාපාර නීත්‍යානුකූලව ක්‍රියාත්මක වීමට සමාගම් රෙජිස්ට්‍රාර් (ROC) සමඟ තම ව්‍යාපාර ලියාපදිංචි කළ යුතුය. අවශ්‍ය ලියකියවිලි ඉදිරිපත් කිරීම සහ ලියාපදිංචි ගාස්තු ගෙවීම ඇතුළුව ලියාපදිංචි කිරීමේ ක්‍රියාවලිය සහ අවශ්‍යතා පනතේ දක්වා ඇත. ව්‍යාපාර විසින් වාර්ෂිකව තම ලියාපදිංචිය අලුත් කළ යුතු බව ද පනතේ සඳහන් වේ.

2016 අංක 6 දරන ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය පනත මගින් ශ්‍රී ලංකාවේ ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය ආයතන සහ ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය ව්‍යාපාර නියාමනය කරයි. ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය කර්මාන්තයේ සංවර්ධනය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය ණය ගැතියන්ගේ අවශ්‍යතා ආරක්ෂා කිරීම මෙම පනතේ අරමුණයි. ක්ෂුද්‍ර මූල්‍ය ආයතනවලට ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකුවෙන් බලපත්‍රයක් ලබා ගැනීම සහ හෙළිදරව් කිරීමේ අවශ්‍යතා සහ පොලී අනුපාත සීමාවන් ඇතුළු විවිධ රෙගුලාසිවලට අනුකූල වීම පනතට අවශ්‍ය වේ.

ශ්‍රී ලංකාවේ ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය 1980 අංක 47 දරන ජාතික පාරිසරික පනත සහ 1980 අංක 47 දරන මධ්‍යම පරිසර අධිකාරී පනත ඇතුළු විවිධ පාරිසරික නීතිවලට අනුකූල වීම අවශ්‍ය වේ. ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය  තම මෙහෙයුම් පරිසරයට හානියක් නොවන බවට සහ අදාළ වන සියලුම රෙගුලාසිවලට අනුකූල වන බවට සහතික විය යුතුය.

2002 අංක 14 දරන එකතු කළ අගය මත බදු පනත ශ්‍රී ලංකාවේ එකතු කළ අගය මත බදු (වැට්) ක්‍රමය පාලනය කරන මූලික නීතියයි. ව්‍යාපාරවල පිරිවැටුම නිශ්චිත සීමාවකට වඩා වැඩි නම් වැට් බද්ද සඳහා ලියාපදිංචි වීම පනතට අවශ්‍ය වේ. සීමාවට වඩා අඩු පිරිවැටුමක් ඇති ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය  වලට ආදාන බදු බැර ලබා ගැනීම සඳහා  වැට් සඳහා ස්වේච්ඡාවෙන් ලියාපදිංචි විය හැක.

2003 අංක 36 දරන බුද්ධිමය දේපළ පනත මගින් පේටන්ට් බලපත්‍ර, වෙළඳ ලකුණු සහ ප්‍රකාශන හිමිකම් ඇතුළු බුද්ධිමය දේපළ අයිතිවාසිකම් සඳහා නීතිමය ආරක්ෂාව සපයයි. ශ්‍රී ලංකාවේ කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසායකයින්ට ඔවුන්ගේ බුද්ධිමය දේපළ අදාළ බලධාරීන් සමඟ ලියාපදිංචි කිරීමෙන් ඔවුන්ගේ නවෝත්පාදන සහ සන්නාමය ආරක්ෂා කර ගත හැකිය. උල්ලංඝණය වන අවස්ථාවකදී බුද්ධිමය දේපළ අයිතිවාසිකම් හිමිකරුවන්ට ලබා ගත හැකි නීතිමය පිළියම් ද පනතේ දක්වා ඇත.

ශ්‍රී ලංකාවේ කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසායකයින්ට නීත්‍යානුකූලව ක්‍රියාත්මක වීමට සහ රජය විසින් සපයනු ලබන විවිධ දිරිගැන්වීම් සහ ප්‍රතිලාභවලින් ප්‍රයෝජන ගැනීමට ඉහත සාකච්ඡා කළ නීතිමය අංශ සහ ක්‍රියා අත්‍යවශ්‍ය වේ. කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසායකයින් අදාළ සියලුම නීති සහ රෙගුලාසි පිළිබඳව ඔවුන් දැනුවත්ව සහ ඒවාට අනුකූලව කටයුතු කරන බව සහතික කිරීම සඳහා නීති විශේෂඥයන් සමඟ සාකච්ඡා කළ යුතුය. නීත්‍යානුකූල අවශ්‍යතාවලට අනුකූල වීමෙන්, ශ්‍රී ලංකා ආර්ථිකයේ වර්ධනයට සහ සංවර්ධනයට දායක වෙමින්, ක්ෂුද්‍ර, කුඩා හා මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යවසාය කාර්යක්ෂමව සහ ඵලදායීව ක්‍රියාත්මක විය හැකිය.


Exit mobile version