ශ්රී ලංකාවේ කුඩා හා මධ්ය පරිමාණ ව්යාපාරවල නිෂ්පාදන සඳහා මිල නියම කිරීමේ දී, යම් සාධක පිළිබඳ අවධානයෙන් සලකා බැලිය යුතු ය. මෙහි දී එම සාධක අතර ප්රශස්ත සමතුලිතතාවක් පවත්වා ගැනීම ඉතා වැදගත් වේ.
එසේ සලකා බැලිය යුතු සාධක 06 පහතින් දක්වා ඇත.
1. නිෂ්පාදන පිරිවැය
- සෘජු පිරිවැය: මීට අමුද්රව්ය පිරිවැය, ශ්රමය, සහ ඇසුරුම්වලට යන පිරිවැය ඇතුළත් වේ.
- වක්ර වියදම්: මේ සඳහා කුලී වියදම්, ජල-විදුලි බිල් සහ පරිපාලන වියදම් වැනි පොදු වියදම් ඇතුළත් වේ.
- ආනයන බදු හා ගාස්තු: අමුද්රව්ය හෝ සමස්ත නිෂ්පාදනය ම හෝ ආනයනය කරන්නේ නම්, රේගුවේ දී ගෙවීමට සිදු වන ගාස්තු හා බදු නිසා නිෂ්පාදනයේ අවසන් මිල සැලකිය යුතු ලෙස ඉහළ යා හැකි ය.
2. පාරිභෝගිකයාගේ සතු වියදම් කිරීමේ ශක්තිය / මිල දී ගැනීමේ හැකියාව
- ආදායම් මට්ටම: ඔබ ඉලක්ක කරන වෙළඳපොළේ සාමාන්ය ආදායම් මට්ටම පිළිබඳ අවබෝධ කර ගැනීම මගින් ඔවුන්ට දැරිය හැකි මිලක් නියම කිරීමට ඔබට හැකි වනු ඇත.
- ආර්ථික තත්ත්වයන්: උද්ධමනය, පොලී අනුපාත සහ විනිමය අනුපාත වැනි ආර්ථික සාධකවලින් පාරිභෝගිකයාගේ වියදම් කිරීමේ බලයට බලපෑම් ඇති විය හැකි ය.
3. තරගකාරී මිලක් නියම කිරීම
- තරගකරුවන් විශ්ලේෂණය කිරීම: ඔබේ නිෂ්පාදන ම අලෙවි කරන තරගකාරී අලෙවිකරුවන්ගේ මිල ගණන් පිළිබඳ ව විශ්ලේෂණය කිරීම මගින් ඔබේ නිෂ්පාදනවලටත් තරගකාරී මිල ගණන් නියම කිරීමට හැකි ය.
- මිල වෙනස: ඔබේ නිෂ්පාදනය අද්විතීය නම් හෝ සුවිශේෂී ප්රතිලාභ ගෙන එන්නක් නම්, ඔබට ඒ සඳහා උසස් මිලක් නියම කිරීමට හැකි ය.
4. බෙදාහැරීමේ පිරිවැය
- අතරමැදියන්ගේ අය කිරීම්: තොග වෙළෙන්දන් සහ සිල්ලර වෙළෙන්දන් වැනි විවිධ ක්රම ඔස්සේ ඔබේ නිෂ්පාදනය බෙදා හැරීමේ දී ඇති වෙන පිරිවැය.
- සැපයුම් පිරිවැය: ප්රවාහනය, ගබඩා කිරීම සහ තොග කළමනාකරණය කිරීමට යන පිරිවැය ද අවසාන මිලට බලපෑම් කළ හැකි ය.
5. රජයේ රෙගුලාසි සහ බදු
- එකතු කළ අගය මත බද්ද (VAT): නිෂ්පාදනවල අවසාන මිල සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි කළ හැකි බද්දකි.
- ආනයන බදු සහ සුරා බදු ගාස්තු: ආනයනිත නිෂ්පාදනවල අවසාන මිල සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි කළ හැකි බදු වේ.
- මිල පාලනය කිරීම්: ඇතැම් අංශවල දී රජය විසින් ව්යාපාරවලට යම් සීමා පනවමින් උපරිම මිල, අවම මිල වැනි මිල පාලනය කිරීම් සිදු කළ හැකි ය.
6. සන්නාමයේ වටිනාකම සහ ඉන් ලැබෙන අගය
- සන්නාම වටිනාකම: ශක්තිමත් සන්නාමයක් නම්, ඒ වටා රැඳී ඇති කීර්තිය, ප්රමිතිය, හෝ නව්යකරණය වැනි හේතු නිසා පාරිභෝගිකයින් විසින් ඒවාට වැඩි මිලක් ගෙවීමට සූදානම් බැවින්, එවැනි සන්නාමවලට නිෂ්පාදන සඳහා ඉහළ මිලක් නියම කළ හැකි ය.
- නිෂ්පාදනය ස්ථාන ගත කිරීම: ඔබේ නිෂ්පාදනය මිල අඩු, වැඩි මිල හෝ නිශ්චිත පාරිභෝගික පිරිසකට ආදී වශයෙන් වෙළඳපොළ තුල ස්ථාන ගත කිරීමත් අවසන් මිල නියම කිරීමට බලපෑම් කරනු ඇත.
අතිරේක කරුණු:
ශ්රී ලංකාවේ මුදල් ඒකකය නිරන්තරයෙන් උච්චාවචනයට ලක් වෙන බැවින්, එය ආනයනික නිෂ්පාදනවල මිලට සහ අපනයන නිෂ්පාදනවල ලාභාංශවලට බලපෑම් කරනු ඇත. ඒ වගේ ම ඇතැම් නිෂ්පාදන සඳහා ඉල්ලුම වසර පුරා විටින් විට වෙනස් වනු ඇත. ඔත්තේ-ඉරට්ටේ මිල කරණය, විශාල මිලක සිට වට්ටම් ලබා දීම වැනි ක්රම හරහා මිල දී ගැනීම සඳහා පාරිභෝගිකයින්ගේ මනසට බලපෑම් කළ හැකි ය.
මෙම සාධක විශ්ලේෂණය කිරීම හරහා ශ්රී ලාංකේය වෙළඳපොළ තුළ තරගකාරී ව සිටිමින්, ලාභය උපරිම වන පරිදි මිල නියම කිරීම සඳහා ව්යාපාරවලට හැකියාව ලැබෙනු ඇත.