COVID-19 හේතුවෙන් ආහාර කර්මාන්තය ගෝලීය වශයෙන් දැඩි ලෙස පීඩාවට පත්ව ඇත. ලොව පුරා ආහාර හිඟයක් ද ඇති වීමට නියමිත බවට පුවත්, අපට මේ වන විට අසන්නට ලැබේ. වසංගතය හේතුවෙන් ඇති වූ ප්රධාන බාධක නිසා ලොව පුරා නිෂ්පාදන ඒකක, ගබඩා පහසුකම් සහ අවන්හල් වසා දමා ඇත. රැකියා කප්පාදුව සහ සැපයුම් දාම පද්ධතියේ අක්රමිකතා තත්ත්වය තවදුරටත් උග්ර වී ඇත.
ශ්රී ලංකාවේ වත්මන් ආර්ථික පසුබෑම සහ පොහොර ව්යසනය මෙම අවාසනාවන්ත තත්ත්වය දෙගුණ තෙගුණ කර ඇත. එබැවින්, මෙම අභියෝගවලට සහ, ඉදිරියේදී ඇති විය හැකි ආහාර හිඟයට ප්රතිචාර දැක්වීම සඳහා ජාතියක් වශයෙන් කෙටි කාලයක් තුළ අපගේ ක්රියාවලීන් නැවත පරිකල්පනය කර, ප්රතිනිර්මාණය කිරීම අත්යවශ්ය වේ. මෙම අවස්ථාවෙහිදී, ආහාර කර්මාන්තයට මෙම තත්වයන්ට ඉක්මනින් අනුවර්තනය වීමට උපකාර වන නිශ්චිත සහ ආක්රමණශීලී සැලැස්මක් සකස් කිරීම වැදගත් වේ.
රටේ ආහාර නිෂ්පාදන ධාරිතාව ආරක්ෂා කිරීම
කෙටි කාලීනව ගතහොත්, අපගේ ප්රකෘතිමත් වීමේ මාවතේ ඉලක්කය විය යුත්තේ රටේ ආහාර නිෂ්පාදන ධාරිතාව ආරක්ෂා කිරීමයි. මෙමගින් දේශීය ගොවිතැන්, නිෂ්පාදන, සැකසුම් සහ ආහාර සේවා අංශවලට ඔවුන්ගේ මෙහෙයුම් සහ පිරිවැය අභියෝගවලට මුහුණ දීමට සහ, වසංගතයෙන් පසු නැවතත් නැගී සිටීමට හැකි වනු ඇත. දිගුකාලීනව ගතහොත්, ස්වයංපෝෂිතභාවය වැඩිදියුණු කිරීම කෙරෙහි වැඩි අවධානයක් යොමු කරමින් ආහාර පාන පිළිබඳ සිය රෙගුලාසි නැවත සිතා බැලීමට රජයට සිදු වනු ඇත. පවතින දැඩි වගා හානියට හේතු වී ඇති රසායනික පොහොර ආනයන තහනම සම්බන්ධයෙන් ද ඔවුන් කටයුතු කළ යුතුව ඇත.
ගෝලීය වශයෙන් COVID-19 හේතුවෙන් මූලික වශයෙන් බලපා ඇති, සැලකිය යුතු වෙළඳ හිඟයක අභියෝගවලට මුහුණ දීම සඳහා, අපගේ ආහාරවලින් බහුතරයක් රට තුළ නිෂ්පාදනය කිරීම කෙරෙහි රජය දැන් අවධානය යොමු කළ යුතුය. මේ සඳහා විශාල ආයෝජන අවශ්ය වනු ඇත. කෙසේ වෙතත්, අප සාර්ථක වුවහොත්, සමාජීය හා ආර්ථික වශයෙන් වාසි රැසක් ලබා ගත හැක.
නිෂ්පාදන අලාභය අවම කිරීම සහ සහයෝගීතාවය හරහා ලාභයක් ඉපැයීම
වසංගතයෙන් පසුව ඇති වූ රට වසා දැමීම සහ ඉල්ලුමේ වෙනස්වීම් හේතුවෙන්, ගෘහස්ථ ගොවිතැන, නිෂ්පාදන/සැකසුම් සහ සැපයුම් දාමය සැලකිය යුතු අලාභයක් අත්විඳ ඇත. අවම වශයෙන් මාස 6-12 ක කාලයක් සඳහා, රාජ්ය අනුග්රහය හරහා, මෙම පාඩු අවම කර ගත හැකිය. ගොවීන් සඳහා, මෙය මිල ආධාරක හෝ ඵලදායිතා පුහුණුව වැනි ආධාරක ආකාරයෙන් විය හැකිය. පළපුරුදු කම්කරුවන් සඳහා සැපයීම, නිෂ්පාදනය වැඩිදියුණු කිරීම, සහ කාලය සඳහා පිරිවැය අඩු කිරීම සඳහා ආධාරක යෝජනා ක්රම ක්රියාත්මක කළ යුතුය.
ආහාර නිෂ්පාදනය/සැකසීම සහ සැපයුම් දාම ඒකක සඳහා, නඩත්තු සහ ප්රතිසාධන ආකාරයෙන් ආධාරකයක් විය යුතුය. ආහාර ව්යාපාරවලට ද්රවශීලතාවය පවත්වා ගැනීමට සහ, ඒවායේ පාඩු මඟහරවා ගැනීමට රජය විසින් නිශ්චිත පියවර ක්රියාත්මක කර නියාමනය කළ යුතුය. කෙසේ වෙතත්, මෙහි ඇති අභියෝගය නම්, එවැනි ක්රියාමාර්ග කෙටි කාලීනව ඉහළ පිරිවැයක් දැරීමට සිදුවන අතර දැනට ශ්රී ලංකාවට මේවා ක්රියාත්මක කිරීමට ක්රමයක් නොමැත. කෙසේ වෙතත්, අප මේ සදහා උපාය මාර්ගයක් ක්රියාත්මක කළහොත්, දිගු කාලීනව අපට ප්රතිඵල ලැබෙනු ඇත.
පිරිසිදුකම සහ සනීපාරක්ෂාව වැඩි දියුණු කිරීම
කෝවිඩ් වසංගතය හේතුවෙන් හෝටල් සහ ආපනශාලා ව්යාපාරය පාඩු ලබන තත්වයකට හැරී ඇත. දැනට පවතින දුෂ්කර කාලය මධ්යයේ පාරිභෝගිකයින් තම වියදම් පිළිබඳව වඩාත් ප්රවේශම් වී ඇති බැවින්, ආපනශාලා හිමියන් විශාල පාඩු සහ මෙහෙයුම් අභියෝග අත්විදිති. මීට අමතරව, පවිත්රතාවය සහ සනීපාරක්ෂාව පිළිබඳ සාධක වලදී මිනිසුන් තවමත් අවන්හල් වලින් ආහාර ගැනීමට යම් තාක් දුරකට බියෙන් සිටිති. ආපනශාලා සහ ආපනශාලාවල පිරිසිදුකම සහ සනීපාරක්ෂාව වැඩිදියුණු කිරීම මෙන්ම ආහාර ගැනීමේ සිට බෙදා හැරීම දක්වා කාළීන වෙනස්කම් ඇතිකිරීමෙන් මෙය මඟහරවා ගත හැක.
අවසාන වශයෙන්, අපගේ ආහාර කර්මාන්තය යථා තත්ත්වයට පත් කිරීම සඳහා රජය සහ ව්යාපාර යන දෙඅංශයෙන්ම දායකත්වය අවශ්ය වේ. ඉදිරි මාවත අවිනිශ්චිතතාවයෙන් සහ අභියෝගවලින් සමන්විත වුවද, නිවැරදි තීරණ ගැනීම මගින් මෙම ගෝලීය ආහාර හිඟයෙන් බේරීමට අපට හැකි වනු ඇත.